A tanulók számára is elérhető munkalehetőségek régóta a kínálat részét képezik, ráadásul meglehetősen népszerűnek bizonyulnak. Ez vélhetően idén sem lesz másképp, a nyári hónapok pedig továbbra is izgalmasabbnál izgalmasabb opciókat kínálnak.
Munka és tanulás
Diákéveink életünk meghatározó részét képezik még akkor is, ha szigorúan csak a számokra szorítkozunk. Ha valaki a középiskolával be is fejezi tanulmányait, akkor is körülbelül 12 évet töltött az oktatásban, ez a szám továbbtanulás esetén pedig akár 17-18 évre is rúghat. Ebben az időszakban természetesen az első a tanulás, illetve saját magunk és emberi kapcsolataink fejlődése. A többség számára pedig valóban meghatározó életszakaszról beszélhetünk.
Ahogy azonban lépésről-lépésre haladunk előre, a nagybetűs Élet is egyre határozottabban dörömböl az ajtón, bizonyos szempontból pedig talán érdemes is figyelni az ehhez kötődő kihívásokra. A tanulóévek után ugyanis jellemzően a munkába állás és a dolgos hétköznapok következnek, melyek egészen más ritmust és még nagyobb felelősséget követelnek meg. Ebbe pedig akár már a diákévek alatt is belekóstolhatnak a tanulók, hiszen számos munkalehetőség áll rendelkezésre.
Ahogy a diákmunka Profession által kínált opciói is jelzik, ezek az álláshelyek tulajdonképpen egész évben rendelkezésre állnak bár tény, hogy szezonálisan még több és jóval színesebb álláslehetőség közül válogathatnak a fiatalok. Egy diákmunka is rendelkezik azonban bizonyos feltételekkel, mellyel nem árt tisztában lenni, ráadásul az sem mindegy, hogyan tudjuk megoldani a tanulás és munka egyensúlyát, hiszen egy diák számára továbbra is előbbi a legfontosabb.
Határozott feltételek
A diákmunka természetesen egyáltalán nem ismeretlen fogalom sem az álláspiacon, sem a diákok körében. Azzal azonban már kevésbé vannak tisztában, hogy milyen feltételek is vonatkoznak pontosan erre a foglalkoztatási formára. Aggodalomra persze semmi ok, senkit nem szeretnénk untatni a túlságosan részletes jogi háttérrel és különféle adminisztratív témákkal, de az alapokat érdemes tisztázni, hiszen középiskolásokra és egyetemistákra más szabályok vonatkoznak.
A diákmunka esetében a legfontosabb alapszabály a korhatárt érinti. A minimum életkor 15 év, ám ekkor még több korlátozással is számolni kell. Egy 15 éves diák ugyanis kizárólag szülői engedéllyel végezhet munkát és azt is csak a tanszüneti időszakban, tehát leginkább nyáron vagy egyéb iskolai szünetek esetén. A diákmunka következő korhatár lépcsője 16 év, mely esetben a szülői engedély kötelező, a tanszünet azonban már nem.
A legegyszerűbb dolga e tekintetben persze az egyetemistáknak, felsőoktatásban tanulóknak van, hiszen részükre már semmi ehhez hasonló szabályozás nem érvényesíthető, így lényegében csak rajtuk áll, hogy mikor és mennyit szeretnének dolgozni. Ennek megfelelően pedig az állandó diákmunka lehetőségek inkább számukra lehetnek érdekesek, míg a középiskolások számára a szezonális munkák jelenthetnek jó opciót.
Rugalmas lehetőségek
A diákmunka alapvetően a munkáltatótól és a tanulóktól is megkövetel egy bizonyos fokú rugalmasságot, hiszen csak így van lehetőség a hatékony egyeztetésre és a normalizálható munkaidőre. Az egyetemisták közül például sokan egész évben vállalnak munkát, ehhez azonban jól összeállított napirendre van szükségük, mely összhangban van előadásaikkal, gyakorlataikkal és természetesen szabadidejükkel is. A szezonális munkák persze egészen mást kínálnak.
A nyári hónapok ugyanis a középiskolások és a hallgatók számára is jóval szabadabbak, a fellendülő turizmus pedig egészen kiváló diákmunka lehetőségeket kínál. Az ilyenkor elérhető jövedelem adott esetben annyira vonzó, hogy sokan a teljes vakációt hajlandók beáldozni azért, hogy bevételre tegyenek szert. Erre az időszakra természetesen az iskolaszövetkezetek és munkáltatók is készülnek, így sok olyan álláshelyet találunk, melyet már konkrétan a diákok lehetőségeire és igényeire szabtak, ezzel még tovább növelve a flexibilitást.
Tény, hogy a diákmunka egy alapvető áldozattal jár, mely a szabadidőt érinti. Az ilyen pozíciók népszerűsége azonban azt mutatja, hogy a diákok többsége már ebben a korban is jól képes lavírozni a magánélet és munka mezsgyéjén, mely kiváló felkészülés a felnőtt lét jelentette mindennapi kihívásokra. Így tehát azt mondhatjuk, hogy egy diákmunka a bevétel mellett más realizálható haszonnal is jár a fiatalok számára.