Az ABS, azaz a blokkolásgátló fékrendszer, ellentmondásosnak hangzik. Biztos, hogy ha erősen fékezel, akkor azt akarod, hogy a kerekek ne forogjanak tovább?
Nos, valójában ez az utolsó dolog, aminek meg kellene történnie, mivel már nem tudja irányítani a járművet.
Íme, amit az ABS technológiáról tudni kell
Ebben a cikkben a következőkről olvashat:
- Mi az ABS?
- Hogyan működik a blokkolásgátló fékrendszer?
- Mennyire hatékonyak a blokkolásgátló fékek?
- Az ABS problémái
- Csökkenti-e az ABS a fékutat vészfékezéskor?
- Honnan tudhatja, hogy az autójában van-e ABS?
- Biztonságos-e ABS-lámpával vezetni az autót?
- Mi okozhatja az ABS lámpa kigyulladását?
- Mi történik, ha az autómban nincs ABS?
Mi az az ABS?
Nem tudja, mit jelent az ABS? A blokkolásgátló egy olyan biztonsági funkció, amelynek célja, hogy megakadályozza az autó kerekeinek lefagyását. Mivel az autó még mindig ugyanazon a viszonylag kis gumifelületen mozog, normál esetben elveszítené a tapadást.
Ez azt jelenti, hogy az autó megcsúszna, függetlenül attól, hogy a kerekek merre néznek.
Az ABS megakadályozza a kerekek blokkolását, ami azt jelenti, hogy még mindig van némi irányítás az autó felett. Ez azt is jelenti, hogy a kerekek továbbra is forognak, és az autó bármilyen irányba mozoghat.
Magát a rendszert eredetileg az 1950-es években alkalmazták, amikor a repülőgépek csúszásgátló megoldásaként alkalmazták. Az autókban először 2 évtizeddel később jelent meg a Fordnak és a Chryslernek köszönhetően.
Az Egyesült Királyságban 2004 óta minden újonnan értékesített autóban alapfelszereltség.
- Az ABS megakadályozhatja a fékek blokkolását.
- Az ABS-t nem arra tervezték, hogy lerövidítse a féktávolságot.
- Az ABS-nek csökkentenie kell a megcsúszás esélyét.
- Az ABS rendszer nem olyan hatékony az olyan felületeken, mint a sár, a hó vagy a kavics.
- A blokkolásgátlóval ellátott autók kisebb valószínűséggel szenvednek balesetet.
- Ha az ABS lámpa menet közben is világít, menjen a szervizbe.
Hogyan működik a blokkolásgátló fékrendszer?
A blokkolásgátló fékrendszer az autó elektronikus menetstabilizáló rendszerének (ESC) része.
Az ESC segít megelőzni az olyan problémákat, mint a túl- vagy alulkormányzottság, és a motorvezérlő egységhez (ECU) kapcsolódik, amely gyakorlatilag az autó agya.
Az ABS folyamatosan figyeli az autó minden egyes kerekén lévő érzékelőket.
Ha hirtelen és jelentős nyomást érzékel a fékekre, az ABS szakaszosan lazítja a fékeket, hogy megakadályozza a kerekek blokkolását.
Ez a számítógép által vezérelt műveletsorozat megakadályozza az autó megcsúszását, és biztosítja, hogy a vezető továbbra is uralja a járművet.
Mennyire hatékonyak a blokkolásgátló fékek?
Nem kell zseninek lenni ahhoz, hogy arra a következtetésre jussunk, hogy ha a repülőgépipar és az autógyártók az ABS-re esküsznek, akkor az valószínűleg jó dolog. Az a tény, hogy minden újonnan értékesített autó kötelező tartozéka, jelzi, hogy a kormány és más szabályozó hatóságok mennyire bíznak a rendszerben.
Íme a blokkolásgátló fékrendszerek 4 előnye:
- Az ABS-szel felszerelt autók kisebb valószínűséggel szenvednek halálos balesetet.
- Az ABS csökkenti a frontális ütközés esélyét nedves és száraz úton egyaránt.
- Az ABS-szel felszerelt autók ritkán térnek le az útról.
- Vészhelyzetben egy ABS-szel felszerelt autó általában sokkal rövidebb úton áll meg, mint egy ABS nélküli autó.
Problémák az ABS-szel
A blokkolásgátló fékrendszerek tiszta felületen, például egy tipikus aszfaltúton működnek a legjobban. A laza kavicsos, sáros vagy havas útfelületen általában kevésbé hatékonyak, amit érdemes észben tartani, ha télen vezetünk.
Ennek oka, hogy az ABS-rendszer helytelenül értelmezheti az érzékelők adatait, és nem a legjobb módon reagálhat. Ezekben az esetekben a fékezési vagy féktávolság valószínűleg meghosszabbodik.
A gyakran feltett kérdésre, miszerint „működik-e az ABS jégen?”, a válasz tehát az, hogy „nem olyan mértékben, hogy kizárólag erre hagyatkozzon”.
Mellesleg a laza vagy csúszós útfelület kérdése megmagyarázza, hogy a terepjáró járművek miért hajlamosak kikapcsolni az ABS-t.
Egy blokkolt kerék valószínűleg belemélyed az útfelületbe, és gyakorlatilag rögzíti magát, amikor terepen versenyeznek.
Az ABS csökkenti a fékutat vészfékezéskor?
Gyakori tévhit, hogy az ABS segít csökkenteni a féktávolságot.
Nem erre tervezték. Ehelyett csökkenti a megcsúszás esélyét még akkor is, ha túlzott kitérő manővereket hajt végre.
Ha valami, akkor a fékek szakaszos működtetése és lazítása valójában növelheti a féktávolságot.
Ezért olyan fontos az elöl haladó járművektől való távolságtartás és a sebességkorlátozás betartása.
Az alábbi videón különösen jól látható, hogy bár a fékút megnövekedett, az ABS nélküli motoros elesett volna a támasztékok nélkül.
Honnan tudhatja, hogy autójában van-e ABS?
A legegyszerűbben úgy állapíthatja meg, hogy autójában van-e ABS, ha addig forgatja a kulcsot a gyújtásban, amíg a műszerfal összes lámpája fel nem gyullad.
Ha a lámpa közepére az „ABS” felirat van nyomtatva, akkor blokkolásgátlóval van felszerelve.
Biztonságos az autó vezetése, ha az ABS lámpa világít?
Amikor elindítja az autó gyújtását, az ABS lámpa kigyullad, miközben ellenőrzi, hogy a rendszer rendben működik-e.
A lámpának ezt követően ki kell kapcsolnia. Ha továbbra is világít, akkor az ABS nem működik megfelelően.
Ha már vezet, amikor a lámpa kigyullad, akkor folytathatja útját a célállomás felé, de talán egy kicsit óvatosabban, mivel a rendszer nem reagál, ha erősen fékez.
Ha a fékre figyelmeztető lámpa is kigyullad, akkor is meg kell állnia, amint az biztonságos, és hívnia kell egy defektjavító szolgálatot.
Mi okozhatja az ABS lámpa kigyulladását?
Ne hagyja figyelmen kívül az ABS-lámpát, mivel bármi legyen is a probléma, az nem fog magától elmúlni.
Ha egy ütközést követően gépjármű-felelősségbiztosítási igényt nyújt be, és a kockázatértékelő megállapítja, hogy az ABS nem működött, előfordulhat, hogy a biztosító nem fizet.
Az első teendő, ha az ABS lámpa kigyullad vagy világít, hogy ellenőrizze a fékfolyadék szintjét, és töltse fel, ha alacsony.
Ha ez nem történik meg, vagy a lámpa továbbra is világít, a probléma az elektronikus vezérlőegységgel (ECU) vagy az ABS-érzékelőkkel lehet.
Az ilyen típusú problémára egy profi szerelőnek kell odafigyelnie, rajtunk keresztül árajánlatokat kaphat a javításra és összehasonlíthatja a szervizeket.
Mi történik, ha az autómban nincs ABS?
Nincs törvényi előírás arra, hogy autóját utólagosan blokkolásgátlóval kell felszerelni, ha azt 2004 előtt vették nyilvántartásba. Az ABS utólagos felszerelése pedig drága lehet.
Ha azt tapasztalja, hogy autója megcsúszik, miután megpróbált keményen megállni, nyomja a fékpedált olyan gyorsan és olyan gyakran, amilyen gyakran csak tudja.
Ezt hívják kadenciafékezésnek. Az Ön erőfeszítései nem érik el a számítógép által vezérelt ABS teljesítményét, de segíthet abban, hogy megőrizze uralmát az autója felett.